lauantai 31. maaliskuuta 2012

Kevätkatselmus Kööpenhaminassa

Leipomoherkut ja polkupyörät kuuluvat
Kööpenhaminan katukuvaan.

Singahdimme punavalkoisin siivin Kööpenhaminaan varhain viime lauantaina. Aamu avautui kylmänkoleana ja sumuisena matkalaisille. Lähdimme matkaan löyhin suunnitelmin, vaikka olisi kannattanut ainakin tuloaamun ja -illan ruokapaikat selvittää etukäteen.

Konditoria La Glace

Kakkuja
ja pääsiäisen suklaaherkkuja ikkunat täynnä.

Miehekäs 0,75l tuoppi
Suklaapuodin suklaamuna
Kartanlukijana ohjasin meitä unenpöpperössä hieman väärään suuntaan eikä niillä kulmilla meille mieluista aamiaispaikkaa löytynyt. Kello alkoi sitten lopulta olla jo lounasaikaa, ja syödessämme mies bongasi tanskalaisen tv-kokin Anne Hjernoen (Annes Mad), joka käveli miehensä kanssa ravintolan ohi käsikynkkää.

Huoltamonbaari ilman huoltamoa?
Jatkoimme pitkään iltapäivään käyskentelyä keskustassa ja bongasin La Glace-konditorian, jonka ikkunassa oli herkullisia kakkuja ja suklaamunia. Kuvia näyteikkunashoppailijan oli jo vaikeampi ottaa, mutta jospa oheisista otoksista jotain selvää saa. Kirjauduimme hotelliin ja tirsojen jälkeen alkoi iltaruoan metsästys. Naapurissa oli Michelinin huoltamokirjasessakin vuodesta 2008 lukien mainittu ravintola, mutta en tiedä, miten asiakkaat sinne pääsivät, kun ei ovea näkynyt ja ikkunatkin oli visusti peitetty. Liekö siinä ravintolaa ollutkaan? :)

Queen's delight
Sunnuntaina kävelimme jalat muusiksi aurinkoisessa ilmassa ja kävimme syömässä herkulliset pihvit. Jälkkäriksi söin kuningattaren herkun. Tuollaisia "belgilaisia" vohveleita myytiin myös kaupungilla kadun varrella. Illalla olin niin poikki, että oli tyytyminen katkarapusalaattiin, joka tosin oli herkullinen.

Juustohöylä
Hotellissa oli runsas aamiaispöytä niin viikonloppuna kuin arkena. Maanantaiaamuna uskaltauduin ottamaan kuvan hauskasta ja hieman kookaammasta juustohöylästä. Lankahöylä on kyllä itsellekin veitsenmallisena tuttu, mutta tällaista pöytämallia en ollutkaan ennen tavannut :)

Cafe Gamle Torv
Cafe Gamle Torv tarjoilee
pienpanimoiden oluita.

Paahtopaistileipä remouladekastikkeella
ja piparjuurella tarjottuna, aah.

Lihapullaa, pikkelöityä kurkkua
ja punakaalta
Filepihviä kermaisessa sienikastik-
keessa, luumuhilloketta ja
pikkelöityä kurkkua sekä leivät erikseen
Palasimme kotiin vasta iltalennolla, joten aikaa kiertelyyn, katseluun ja maisteluun oli koko päivä. Lounastimme ihanassa, vanhassa ja ilmeisen perinteisessä smörrebrödiä tarjoavassa kahvilassa kuin Cafe Gamle Torv. Kahvila sijaitsee nimensä mukaan vanhalla torilla. Tarjoilija kertoi, että yleensä syödään pari voileipää. Aluksi useimmiten kuulemma sillileipää ja sitten jotain muuta. Pidän kyllä sillistä, mutta uskaltauduin syömään vain yhden leivän paahtopaistilla. Mies söi ensin talon lihapullavoileipää ja sitten tahtoi vielä toisen, jossa oli filettä sienikastikkeella. Miehen voileivät olleetkaan perinteisennäköisiä, vaan leipä tarjottiin erikseen.

Ihana sitruunatartaletti
Vielä ennen lentokentälle siirtymistä piti kirjoittaa kortit ja kahvihammastakin kolotti. Tanskalainen kahvi maistui meille molemmille, mutta kahvilan löytäminen osoittautui taas uudeksi haasteeksi. Saimme lopulta kahvit ja kahvileivät eteemme. Kortitkin lähtivät postin kuljetettaviksi.

Tykke Bertha jäi nyt mieheltä syömättä,
kun Tivoli ei ollut auki. Oli siis tyytyminen
punaiseen nakkiin.
Ennen kotimatkaa söimme lentokentällä hodarit tanskalaiseen tapaan. Matka oli antoisa, mutta palvelu ravintoloissa verkkaisaa, jopa hidasta, mutta silti ystävällistä. Hintataso on kotimaan luokkaa, jopa korkeampi. Ja seuraavaa reissua ajatellen suunnittelen sen ensimmäisen päivän ruokapaikat kyllä etukäteen.

Helna kirjoitti...

Oi, Kuningattaren herkku näyttää tosi herkulliselle ja tuo paahtopaistileipä!!! Samanlaiseen juustohöylävekottimeen mekin törmäsimme juuri Köpiksessä. On ne nuo juutit ihmeellisiä!

Heli kirjoitti...

Molemmat maistuivat tosi hyvälle. Vohveli oli rapea päältä ja pehmeä sisältä. Makeampi kuin meidän vohvelit.

Smörrebröd oli just sellaista herkkua, mitä olin odottanutkin. Tuohon mun annokseen kuului vielä ihanan rapeita sipulirenkaita. Namnam!

Nti Papu kirjoitti...

Ollaan lähdössä Köpikseen toukokuussa ja kovin ootellaan smörrejä ja varmaan tuota mainitsemaasi vohveliakin pitäisi maistaa. Ja ehkä pitää ottaa taktiikaksi katsoa ravinteleita ja kahviloita etukäteen :)

Heli kirjoitti...

Heips Jii ja Nti Papu!

Kiva, kun kommentoitte!

Tervemenoa! :) Oon pikkusen kade, kun silloin siellon varmasti kauniimpaa vielä ja Tiivolikin auki :/

Ja kannattaa vähän tsekkailla paikkoja maun mukaan. Meillä oli pari vinkkiä, mutta alkuun ei löydetty.

Hyvää matkaa! SmöRRebRödit olivat tosi nam ja voffelit kans. Ja La Glace on Tanskan vanhin konditoria, vaikka tuotteet näyttivät tuoreilta :)